Schneider légszerszámok
Kifúvó pisztolyok
Légkulcsok (ütvecsavarozók)
Levegős csavarbehajtók
Levegős fúrók
Levegős csiszolók, köszörűk, polírozók
Az alábbiakban bemutatott kompresszorokat az Entra-Sys Kft forgalmazza
Típus | Cikkszám | Nyomás (bar) | Beszívott levegő mennyiség (l/perc) | Töltő levegő mennyiség (l/perc) | Motor teljesítmény (kw) | Fordulat (ford/perc) | Tartály (l) | Tömeg (kg) | Zaj (db) | Méret |
CPM 170-8-2 WOF kompresszor | 1121020051 | 8 | 150 | 70 | 1.1 | 2850 | 2 | 11 | 95 | 360x270x450 |
Schneider CPM 170-8-6 WOF kompresszor | 1121020071 | 8 | 150 | 70 | 1.1 | 2850 | 6 | 13 | 95 | 360x310x490 |
CPM 210-10-3 W kompresszor | 1121050584 | 10 | 200 | 110 | 1.5 | 2850 | 2,5 | 20,5 | 95 | 310x580x405 |
CPM 110-15-3 W kompresszor | 1121050582 | 15 | 85 | 49 | 0.6 | 1450 | 2,5 | 19,5 | 83 | 310x580x405 |
CPM 210-8-10 W kompresszor | 1121090015 | 8 | 200 | 110 | 1.5 | 2850 | 10 | 24 | 95 | 420x340x620 |
Schneider CPM 210-8-10 WXOF kompresszor | 1121090030 | 8 | 210 | 120 | 1.1 | 2850 | 10 | 21 | 95 | 420x340x620 |
CPM 260-10-10 W kompresszor | 1121090189 | 10 | 250 | 150 | 1.8 | 2850 | 10 | 25 | 95 | 440x330x670 |
CPM 260-10-10 WX kompresszor | 1121090194 | 10 | 250 | 150 | 1.8 | 2850 | 10 | 25 | 95 | 440x330x670 |
CPM 310-10-20 W kompresszor | 1121090453 | 10 | 290 | 195 | 2.2 | 2850 | 20 | 32 | 97 | 520x430x860 |
CPM 310-10-20 WX kompresszor | 1121090452 | 10 | 290 | 195 | 2.2 | 2850 | 20 | 33 | 97 | 520x430x860 |
Schneider CPM 360-10-20 W kompresszor | 1121090552 | 10 | 355 | 225 | 2 | 2850 | 20 | 39 | 95 | 520x430x810 |
CPM 360-10-20 WX kompresszor | 1121090553 | 10 | 355 | 225 | 2 | 2850 | 20 | 40 | 95 | 520x430x860 |
Schneider CPM 150-8-6 WOF Base kompresszor | 1129100968 | 8 | 150 | 70 | 1.1 | 2850 | 6 | 11 | 90 | 360x300x480 |
CPM 200-8-10 W Base kompresszor | 1129100969 | 8 | 150 | 80 | 1.1 | 2850 | 10 | 21 | 95 | 420x340x620 |
CPM 280-10-20 B kompresszor | 1121440814 | 10 | 275 | 165 | 3 | 3410 | 20 | 36 | 97 | 600x490x850 |
CPM L 310-10-20 WX kompresszor | 1121440068 | 10 | 290 | 195 | 2.2 | 2850 | 20 | 41 | 97 | 830x560x480 |
CPM L 330-10-20 WX kompresszor | 1121440050 | 10 | 300 | 210 | 1.8 | 1450 | 20 | 49 | 95 | 830x560x480 |
Az egyedi gép gyártás sikeressége megkívánja a precíz műszaki előkészítést, ezért az ENTRA-SYS Kft. már komoly műszaki - gépészeti - tervezést és dokumentálást is végez, sőt néhány esetben Megrendelői elképzelések alapján olyan speciális berendezések tervrajzait is elkészítik, melyeket nem a kft. gyárt le. Hidraulikus-, pneumatikus anyagmozgató vagy manipuláló célgépek, valamint egyedi, főleg pneumatikus és hidraulikus automatizálással kapcsolatos elképzelések megoldásai születnek a számítógépes ˝tervező asztalokon˝ ( 3D CAD) , melyekből általában egy-egy példány kerül legyártásra, konkrét Megrendelői igény alapján.
A tervező kollegák a Solid Edge V18 Cad softwar-rel dolgoznak, mely biztosítja a 3D modellezés és a rajzkészítés megfelelő hatékonyságát.
Pneumatikus gépeink, az automatikát vagyis a pneumatikus logikát is beleértve 100%-ban saját tervezésűek
A cég igen speciális munkát végez, amely óriási felelősséggel jár. Ezért is tartotta szükségesnek az ENTRA-SYS Kft. vezetése, hogy a kereskedelemre megvalósított ISO 9001:2000-es Minőség Irányítási Rendszert kiterjesszék a tervezésre és a gépgyártásra is. A Megrendelői igények még hatékonyabb kielégítése, a belső folyamatok jobb átláthatósága és a pontos controlling érdekében a cég integrált vállalat irányítási rendszert( abas ERP ) is működtet.
Mi újság a sűrített levegő kezelés terén?
ONE, nagy integráltságú sűrítettlevegő-kezelő egység
A pneumatika ma már kiforrottnak tekintett világában ritkán fordul elő, hogy teljesen újszerű termékek jelenjenek meg. A ONE nevű sűrítettlevegő-kezelő egység kiemelkedő, számos pneumatikus funkciót egyesítő integráltsággal rendelkezik. Voltaképpen az eszköz annyi újítást egyesít, hogy egyetlen szabadalommal nem is lehet megvédeni az utánzástól - három különálló szabadalmi kérvényt nyújtottunk be, összesen 39 tételre. A berendezés annyira újszerű, hogy a Fluidtrans Compomac során nemzetközi díjat nyert az újszerű megoldások terén.
A ONE egyetlen nagyteljesítményű szeleppel rendelkezik, amely az összes funkciót kezeli - a szabályzástól a nyomás-csökkentésig. Vezérléséről egy nagypontosságú, szabályozott nyomáscsökkentésű pilotszabályozó gondoskodik, amely sorba van kötve a kézi kétállású szeleppel, az elektromos szeleppel és a folyamatos indítószerkezettel. A szelep egységesítése számottevő csökkenés elérését tette lehetővé az eszköz befoglaló méretei terén, megnövelte a kapacitást, a pontosságot és a csökkentette a válaszidőt.
A pneumatika ma már kiforrottnak tekintett világában ritkán fordul elő, hogy olyan teljesen újszerű termékek jelennek meg, amelyek eltérnek a piacon már jelen lévőktől.
Olyan termékek, amelyek - röviden fogalmazva - teljesen újak és szokatlanok. Voltaképpen a Metal Work által előállított és itt bemutatott termék első látásra egy sztereó berendezésre vagy bármilyen egyéb titokzatos tárgyra hasonlít. Pedig ez "csak" egy levegő kezelő egység, melynek közismert elnevezése: FRL (szűrő, szabályzó, olajzó).
Hogyan jutott el a Metal Work csapata egy ilyen "forradalmian" új ötlethez?
A sűrített levegő kezelő berendezésekkel kapcsolatosan napjainkban alkalmazott technológia különféle, egymástól eltérő funkciójú, egymás után szerelt alkotóelemek használatát igényli. Ez a helyzet a Metal Work által kínált masszív és megbízható "New Deal", a tetszetős és erőteljes "Skillair", a kicsiny "Bit" termékekkel és más, a piacon kapható eszközökkel.
Az automatizálás, a helyszíni összeszerelés, a szerszámgépek stb. esetén használt levegőkezelő egységeket tekintve az alábbi közös alkotórészeket fedezhetjük fel:
A termék leírása
A ONE konstrukciója egy alap elgondolásból indult ki, amely teljesen innovatív a maga egyszerűségében.
Mivel az automatizálás során használt levegőkezelő egység mindig azonos modulokból épül fel, miért ne fejleszthetnénk ki egy integrált, egy blokkban egyesített rendszert a moduláris rendszerek helyett?
Számos műszaki és technológiai akadályt kellett leküzdeni ahhoz, hogy minden funkciót integrálni tudjunk egyetlen egységbe.
A Metal Work laboratóriumában elvégzett kutatások eredményei messze felülmúlták az eredeti elvárásainkat. Az új termék fő jellemzői a következők:
Miniatürizálás: A ONE a hagyományos egység méretének kevesebb mint egy harmadát teszi ki. És ha figyelembe vesszük a teret, amelyet egy hagyományos kezelőegység alatt és felett szükséges biztosítani a karbantartáshoz (nyomásszabályzás vagy szűrő csere esetén), akkor a ONE mérete közel egy ötöde a hagyományosnak.
Kis súly: A ONE súlya alig több mint egy kilogramm, ellentétben a 4-8 kg-ot is elérő hagyományos egységekkel szemben.
Áteresztési teljesítmény: Több mint 4000 Nl/min - több mint háromszorosa egy hasonló méretű hagyományos egységnek.
Kezelő felület: Minden olyan elem, amihez hozzá kell férni és működtetni, az előlapon helyezkedik el:
Forgatható (hollanderes) menetes csatlakozók (1): A bemeneti és kimeneti menetes csatlakozók állíthatóak, segítve ezzel a bemeneti és kimeneti csövek csatlakoztatását. Ez azt jelenti, hogy az előkészítő egységet be- vagy kiszerelhetjük anélkül, hogy szétbontsuk a csővezetéket.
Szűrőbetét csere (3): A szűrőbetét cseréjét elvégezhetjük az előlapon lévő sapka kitekerésével. A hagyományos szűrőktől eltérően, a rendszer nem igényel külön teret az előkészítő egység alján a művelet elvégzéséhez. Egy beépített ki/bekapcsoló szelep automatikusan elzárja a bemeneti levegő útját amint elkezdjük kicsavarni a szűrősapkát. Ez azt jelenti, hogy nem szükséges leszellőztetni a nyomóágat és nem áll fenn a szűrőpohár kilövésének veszélye sem.
Automata kondenzvíz leeresztő (18): mivel a szűrő után helyezkedik el, ide már a megtisztított levegő jut el. Ez megelőzi a szelepekben lerakodott szennyeződésekből eredő levegő szivárgásokat.
Lágyindító szelep (7): ezzel az újszerű megoldással a nyomás fokozatosan növelhető és független az átáramlási mennyiségtől. Ezzel elkerülhetők a hirtelen nyomásemelkedések és a munkavégzők lökésszerű működése. Kikapcsoláskor leszellőzteti a rendszert, tehermentesíti, vészleállításként alkalmazható.
Egyetlen (közös) levegőlefúvás (16): az új többszörös pilot rendszerű nyomásszabályzó lehetővé teszi az egyszeres kipufogót, szemben a hagyományos rendszerekben szükséges hárommal (nyomásszabályzó lefúvása, kézi szelep lefúvása és az elektromos szelep lefúvása). Ez azt jelenti, hogy elegendő egyetlen hangtompító vagy kivezető cső. A túlnyomás leeresztése szintén egyesített, növelve ezáltal az átáramlást és megakadályozva az olaj szétszóródását.
Kiegészítő levegőelvételi pontok (15): A fő kimeneti csatlakozó mellett van még két ¼" szűrt levegő elvételi és egy ¼" szűrt-nyomásszabályozott levegő elvételi pont (pl. légszerszámhoz).
Elektromos csatlakozás (13): egyetlen szabványos M12 elektromos csatlakozó IP65 védelemmel szükséges mindkét szelep és a nyomáskapcsoló működtetéséhez. Ehhez elegendő egyetlen kábel, amivel idő takarítható meg a bekötésnél. Az M12 tulajdonképpen már számos területen szabványossá vált.
Panelbe szerelhetőség: A ONE beszerelhető akár a gép burkolatába, szabadon hagyva csak az előlapot. Ez javítja az esztétikát és hangsúlyozza a kezelői felületet.
Egységes méret: egyetlen ONE, ¼", 3/8", ½", ¾" és 1" csatlakozással, képes lefedni az alkalmazások egész skáláját, javítva ezáltal a szabványosítást és csökkentve a raktáron tartandó alkatrészek számát.
Konfigurálhatóság: minden csatlakozó mérethez 3456 féle konfiguráció állítható össze.
Mérnöki munka
Tehát, hogyan is valósulhatott meg mindez?
Anélkül, hogy túlzottan belemennénk a részletekbe, felfedhetünk néhány dolgot:
Alkalmazás
A ONE legjellegzetesebb alkalmazása a termelésben levő gépeken van, különösen szerelő gépeken, szállítóberendezéseken, csomagológépeken és automatizált raktárakban.Az IP65 védettség azt jelenti, hogy ez az előkészítőegység alkalmazható olyan gépeken is amelyek poros, szennyezett és nedves környezetben működnek, mint például szerszámgépek, faipari gépek és márvány feldolgozó gépek.
Mivel igen kis méretű, a ONE alkalmazható kisebb készülékeken is ahol korlátozott méretű hely áll rendelkezésre. És a tény, hogy a súlya alig több mint 1 kg azt jelenti, hogy alkalmazható mozgó egységeken is, mint pl. mechanikus karok, ahol a mozgó súly csökkentése alapvető feltétele a gyorsulás növelésének.
Van még egy teljesen új szempont amely lehetővé tesz mindeddig elképzelhetetlen alkalmazásokat. A meglévő kezelőegységek megkövetelik a hozzáférési lehetőséget az egység alsó részén (szűrőcsere) és felső részén (nyomásszabályzás stb.). Ez azt jelenti, hogy a kezelőegységet a gép külső részére kell szerelni vagy átlátszó ajtóval ellátott dobozba. Ez láthatóvá tesz számos csatlakozót és kábelt, amelyek kihatással vannak az egész előkészítő egység megjelenésére, ami azt eredményezi, hogy nincs összhangban a gép többi szabványosított részével, amely látványos megjelenésű és könnyen tisztítható. Mindezek a problémák most már megoldódtak. Egyetlen teendő, a gép burkolatában képezni egy téglalap alakú nyílást és a javasolt szerelőkészlet segítségével felszerelni a ONE-t. Ily módon minden vezérlő és szabályozó egység kívülre kerül, és minden cső, illetve kábel belülre, takarásba.
A ONE egyesíti magában a levegőelőkészítő egység minden funkcióját, kivéve az olajozót. Ez a merész és forradalmi konstrukció meghatározott szempontok eredménye: a piacon fellehető legjobb kialakítású munkahengerek és ekektromos szelepek nem igényelnek olajozott levegőt, de vannak gyártók akiknek a termékeihez szükséges az olajozás, ami gyakran okozhat károsodást, ha az alkalmazott olaj ártalmas a tömítésekre vagy az olajozás nem folyamatos. Az utóbbi esetben, az olaj eltávolítja az elemekből az állandó kenőzsírt, és amikor megszűnik az olajozás, a munkahengerek és a szelepek kénytelenek tovább működni mindenfajta olajozás vagy zsírzás nélkül. Amennyiben a rendszerben olyan alkalmazások vannak, amelyekhez szükséges a folyamatos olajzás, mint pl. csavarbehajtók, sokkal hatékonyabb egy kisebb olajozó alkalmazása közvetlenül a felhasználási helyen, hogy biztosítva legyen a hatékony olajozás, szemben a központi olajozással.
Környezetvédelem
A ONE környezetbarát termék: a tény, hogy a súlya kevesebb mint egy negyede a hagyományos egységeknek, azt jelenti, hogy az előállításához kevesebb alapanyag - úgy mint alumínium és műanyag - szükséges. Minden anyaga újrahasznosítható és az alkatrészei könnyen szétszerelhetőek, ami lényegesen megkönnyíti a karbantartást. A működéshez csak 0,6 Watt szükséges, szemben a szokványos 5-8 Watt-al. Ez évi 10-15-szörös megtakarítást jelent minden egyes ONE esetében.
A ONE-t 100% újrahasznosított kartondobozba csomagoljuk, ezzel is azt az üzenetet szeretnénk közvetíteni, hogy a környezetvédelem sokkal fontosabb mint a luxus csomagolás. Különben is, a ONE olyan látványos, hogy nem szükséges a szép doboz ahhoz, hogy vonzóvá tegye.
Minden egyben (All in ONE)
Ez a jelmondat magába foglalja ennek az innovatív terméknek minden jellemzőjét:
. Integráltság
. Miniatürizálás
. Minimális karbantartás
. Attraktív megjelenés
. "Fekete doboz"
Az alábbi cikkek az INFO-PROD Kiadó és Kereskedő Kft. kiadványaiban jelentek meg.
A hagyományos dugattyúrudas munkahengerek egyik hátrányos tulajdonsága a dugattyúrudak érzékenysége és kihajlása. A kihajlás befeszülést okoz és működési zavarokhoz vezet. Ennek elkerülésére fejlesztették ki a dugattyúrúd nélküli hengereket. A dugattyúrudas kivitelnél a dugattyú hatásos felülete a két oldalon a dugattyúrúd keresztmetszetével különbözik. Ebből adódóan a henger húzó és nyomóereje nem azonos, ami azt eredményezi, hogy a szelepek működése után a dugattyú elmozdul. Ez pozicionálási gondokat okoz. A LINTRA hengerek pozicionálásra sokkal alkalmasabbak, mert a dugattyúoldalak felülete azonos. További előnye, hogy a lökethossz a szerkezeti méretet csak egyszeresen befolyásolja, míg a dugattyúrudas kialakításnál kétszeresen. Hátránya, hogy a levegőfogyasztás közel kétszerese a hagyományos munkahengerekének.
A pneumatikus gépek építésénél sokszor fontos szempont a pneumatikus hengerek nagy sebessége a gép nagyobb termelékenysége miatt. Máskor viszont éppen a hengerek lassú mozgása a cél, például valamilyen szabályzójel pontos követése miatt. Bár mind a két feladatra léteznek pneumatikus (vagy hidropneumatikus) munkahengerek, az egyik fajta henger azonban alkalmatlan volt eddig a másik féle mozgási sebességre. A Joucomatic cég 1997-ben készítette el ma is egyedülálló pneumatikus munkahenger családját, amely egyaránt alkalmas igen gyors és igen lassú mozgásra.
Az alábbiakban a pneumatikus hajtóművek új, negyedik generációját, a velük szemben támasztható követelmények teljesülését és a jelenlegi generáció néhány új vonását emeljük ki. A pneumatikus hajtóművekkel szemben támasztott követelmények: könnyű beállíthatóság, kapcsolási pontosság, kopásállóság, megfelelő korrózióvédelem. Ezek tükrében ismertetjük a negyedik generáció konstrukcióját.
A robotok, manipulátorok, ipari szerelvények, gömbcsapok, pillangó szelepek működtetéséhez lassú, határozott forgó-lengő mozgást biztosító, jó hatásfokú, merev szerkezetek kifejlesztése szükséges. Jelenleg a forgó-lengő mozgást elsősorban fogasléces és lapátos motorokkal oldják meg.
A sokszögmegmunkálás adta lehetőség felhasználásával, sokszögprofilú egyenes és spirál alkotójú felületrendszerű elemekkel a pneumatikus vagy hidraulikus munkaközeggel a dugattyú egyenes-vonalú mozgását közvetlenül forgómozgássá tudjuk alakítani.
A pneumatikus szelepek, szelepcsoportok kiépítési változatai közül a legtöbb szolgáltatást a mágnesszelepekkel felszerelt, ún. szelepszigetek nyújtják.
A Festo az 1990-es évek elején, új szelepsorozatának fejlesztése során olyan újszerű műszaki megoldásokat alkalmazott, amelyek a hagyományos szelepek pneumatikus és elektromos tulajdonságainál lényegesen jobb jellemzőket eredményeztek. Az első üzemi tesztek nemcsak a sorozat életrevalóságát bizonyították, hanem a próbákra ideiglenesen kialakított egyszerűsített szelepsziget-kivitel sikerét is hozták. A CP – Compact Performance (kis méretek - nagy teljesítmény) típusjelű szelepcsalád minden, a pneumatikus rendszerekben általánosan alkalmazott szelepfunkciót tartalmaz, csekély beépítési méretei és rendkívül kis elektromos teljesítményfelvétele ellenére igen nagy névleges átáramlás jellemzi. A család legsikeresebb tagja, a CPV szelepsziget a hagyományos szolgáltatásokon túl számos kiegészítő egységgel és csatlakozóelemmel is rendelkezik. A sziget optimálisan illeszthető a tervezési, beépítési és karbantartási igényekhez, valamint az elektromos, elektronikus vezérlésekhez, illetve buszrendszerekhez.
A szelepsziget újszerű kialakításával, a merőben új tervezői ötletek megvalósításával új irányzatot nyitott a pneumatikus elemek világában.
A hidrosztatikus energiaátviteli rendszerek üzemeltetési nyomása fokozatosan növekedett. A 70 Mpa nyomásnál magasabb nyomáson üzemelő rendszerek nevezhetők extrém nyomású rendszereknek, melyekre speciális műszaki követelmények megoldásánál van szükség. Ilyenek a csövek, tartályok stb. nyomás vizsgálata, zsugorkötések bontása, folyadéksugaras vágóberendezések stb. Ezek elvégzéséhez nyomásfokozással kombinált szivattyúkra van szükség.
Mobil gépek hidrosztatikus hajtásainál fontos a teljesítmény/tömeg viszony, a beépített dízelmotor optimális üzemi feltételeinek és kedvező üzemanyag felhasználásának biztosítása. Teljesítményszabályozott rendszerek továbbfejlesztésével jöttek létre a terhelésszabályozott (Load Sensing – LS) hajtások, ahol maga a hidraulikus rendszer érzékeli a terhelés nagyságát, és csak a terhelésnek megfelelő hidraulikus teljesítményt biztosítja. Egyaránt használhatók egy és több végrehajtó szervvel rendelkező munkagépek hidraulikus energiaellátására. A felhasználói igények kielégítéséhez szükség van egyéb rendszerekkel, mint például teljesítmény, nyomás és folyadékmennyiség korlátozással kombinált változataira. Az egy szivattyús rendszernek köszönhetően egyszerűsödik a cső- és hűtő rendszer, a dízelmotorok élettartamával összemérhető élettartamú axiáldugattyús egységek alkalmazása pedig csökkenti a karbantartási igényt.
A szerzők a teljesség igénye nélkül megpróbálták összegyűjteni a tűzálló hidraulikus munkafolyadékokkal kapcsolatos aktuális osztályozást és a termékek lehetséges felhasználási helyeit, a hidraulikával foglalkozó szakemberek számára pedig hasznos, a berendezések üzemeltetésével kapcsolatos információkat nyújtani.
A váltakozó áramú hidraulikus technika a hidrosztatikus hajtások csoportjába tartozik. A hagyományos egyenáramú hidraulikus hajtásokhoz hasonlóan kis méretével nagy teljesítmények átvitelére alkalmas, a hajtás irányítása könnyen automatizálható a folyadékáram amplitúdójának, illetve frekvenciájának a változtatásával. Lényegesen eltér az egyenáramú hidraulikus hajtásoktól abban, hogy a folyadék áramlásától eltekinthetünk, nincs szükség a nagy méretű olajtartályra.
Az energia közvetítését biztosító folyadék oszlopok a hidrogenerátor és a hidromotor fázisdugattyúi által közrezárva pulzáló mozgást végeznek.
A hajtás előnyösen az alacsony fordulatszámot, nagy indítónyomatékot igénylő hajtástechnikai feladatok megoldásához alkalmazható (nm = 0 – 70 , Mt = 106 Nm nagyságrendű).
Az arányos szelepekkel rendelkező, terhelési nyomásszabályozásos hidraulikus hajtások kitűnően alkalmasak arra, hogy meghatározott erőket, vagy nyomatékokat állítsanak elő különféle gépfunkciók részére. A szerszámgép és műanyagipari gép ágazatban, valamint az általános gépgyártásban előforduló számos alkalmazásban a terhelési nyomásszabályozásos hajtások két tipikus struktúrája kerül használatra: az egykamrás és a kétkamrás nyomásszabályozás.
Ezeknek a szabályozásoknak a tervezésénél fontos ismerni a legfontosabb rendszerjellemzők hatását, hogy ez által kifejlődjék egy bizonyos “érzék”, amely a szimulációs paraméterek megválasztásánál, az eredmények kiértékelésénél, vagy a beszerelt hajtás hibakeresésénél segítségünkre lehet.
Az item MB építőelem rendszer lényege egy olyan sokoldalúan használható készlet, melynek bármely eleme egyszerűen kapcsolható egy másik elemével. A rendszer alapjául – egyszerűségével és sokoldalúságával – egy gyermekjáték szolgált. A rendszer alkalmazható munkahelyek, gépházak, mozgó egységek és más – az egyedi gépépítés során felmerülő – feladatok megoldására. A folyamatos fejlesztésnél alapvető szempont a költségtakarékosság, bármely elem gyors és egyszerű összekötése és a széles körű alkalmazás lehetősége.
A hidraulikus erőátvitel munkafolyadékaként a legelterjedtebben alkalmazottak az ásványolaj alapú hidraulikaolajok. Nemzetközi szinten mennyiségileg az iparban alkalmazott kenőolajok közel 60%-át teszik ki. Teljesítményük és választékuk fejlődése párhuzamos a hidraulikákéval. A 2004-ben centenáriumát ünneplő Komáromi Finomító (MOL Rt.) közel 50 éve fejlesztője és gyártója a hazai hidraulikaolajoknak. Érdekes nyomon követni a gépészeti felhasználói igények és a kenőanyag gyártás történetének kölcsönhatását, beleértve az utóbbit befolyásoló politikai- gazdasági változásokat is.
A váltakozó áramú hidraulikus hajtások nem szinkron változatának (VAH hajtások) egyik meghatározó átviteli tulajdonsága a nagy indítónyomaték. A nagy indítónyomaték hatására a fázisvezetékekben fellépő nagy nyomások a fázisterekben nagyobb folyadék összenyomódást hoznak létre. Ebből következik, hogy a nagy kapacitív (QC) folyadék áram lecsökkenti a hidromotor (VHM) fordulatszámát meghatározó hajtó (Qh) folyadék áramot, vagyis a fordulatszám lecsökken.
A fordulatszám csökkenését kompenzálhatjuk a hidraulikus transzformátor (VHT) alkalmazásával.
A tanulmányban a háromfázisú VAH hajtásba épített egy transzformátoros egyszerű rendszeren - a rendszer fázisvezetékeibe több transzformátort is beépíthetünk - mutatjuk be a hidraulikus transzformátor szerkezeti kialakítását, működését. Összefoglaljuk a transzformátor működését meghatározó fontosabb törvényszerűségeket.
A rendszer vizsgálatának egyszerűbbé tétele érdekében eltekintünk a fázisterek deformációjától, a tehetetlenségi erőktől, a folyadék mozgása egydimenziósnak, a fázisvezetékek hossza pedig hidrodinamikailag rövidnek tekinthető, továbbá a vázlatokon a rendszer nyomásvédelmét, és a résveszteség pótlást nem tüntettük fel.
Az ellenőrzési, karbantartási és javítási munkák szükségességét, költségét, idejét mindig a berendezés mérete és termelésben betöltött szerepe dönti el.
Ha a karbantartási és ellenőrzési munkákat a törvényes előírások és munkaköri leírások úgy rögzítik, hogy azok másokkal is összefüggnek, akkor függetlenül a működésre vonatkozó intézkedésektől, a kezelőszemélyzet biztonságára és az anyagi kár elhárítására kell törekedni.
A berendezés karbantartásához és javításához a szükséges műszaki dokumentációnak és legszükségesebb műszereknek a helyszínen kell lenniük a hibakeresés eredményessége és gyors kivitelezhetősége érdekében.
A biztos és gyors hibakeresés feltétele a hiba létrejötte előtti események naplószerű rögzítése, a hidraulikus, a villamos és az üzemeltető szakemberek együttes jelenléte, összehangolt diagnosztikai együttműködése.
A korszerű gépek működésében elengedhetetlen az automatizálás és az irányítástechnika. Bonyolult folyamatok elvégzésére legtöbbször kevés az összpontosított figyelem, a gondosan végzett munka. A nagy darabszámban gyártott szigorú mérettűréseknek megfelelő termékek előállításához precíziós célgépekre van szükség. A nagy sebességű gépek elengedhetetlen tartozéka többek között a pneumatikus henger. Ha pontos visszajelzést szeretnénk a dugattyú pillanatnyi helyzetről, akkor azt a legegyszerűbben egy mágnesdugattyúval ellátott pneumatikus munkahengerrel és egy a hengerre szerelt mágneses érzékelővel tudjuk elérni. Pontosságuk, és megbízhatóságuk miatt a Reed-reléknél előnyösebb üzemeltetést tesznek lehetővé. Alkalmazásuk a könnyű szerelhetőség és a hosszú élettartam miatt egyre elterjedtebb.
A pneumatikai rendszerek vezérlésénél a mechanikus végálláskapcsolók mikrokapcsolók helyett mind nagyobb számban kerülnek beépítésre mozgó alkatrészek nélkül működő közelítéskapcsolók. Az alábbiakban a pneumatika hengerek dugattyúinak elektronikus helyzetérzékelőiről adunk összefoglalást.
A mérő-válogató munkadarab tárral, pneumatikus hengerekkel, mérőrendszerrel vezérelt rendszer. A célgép kétféle elven kiépített vezérléssel működő, két munkaállomás. Az egyik, PLC vezérlés digitális ki-, és bemenetekkel, RS232 és TCP/IP csatlakozási lehetőséggel, valamint egy mérőkomperátorral. A másik rendszer PC alapú vezérlés RS232/RS485 protokoll konverterrel az RS232 pontra csarlakoztatva. Két Advantech ADAm modul végzi a mérést és a vezérlést. A feladat mindkét munkaállomáson ugyanaz: mérni és válogatni a munkadarabot. A mérő- és válaogató munkaállomások alkalmasak a két eltérő megoldás oktatására.
Az egyedi kialakítású lapátos forgatóhenger, elsősorban gömbcsapok és pillangószelepek működtetésére szolgál. Jól alkalmazható továbbá az ipar olyan területein, ahol 90° illetve maximum 180°-os forgatást kell biztosítani. A moduláris elemek által kínált bővítési lehetőség a széles körű alkalmazást segíti. A modulok között találhatók olyan egységek, amelyek önállóan, vagy más pneumatikus elemekkel is alkalmazhatók.
Egy olyan mérési rendszer fejelszését mutatjuk be, amely a tömlőkre ható erők jellemzőit folyamatosan rögzíti, és ezek aktuális állását mindenkor rendelkezésre bocsátja. A méréseknek a fegyverzet sajtolásának időpontjában kell kezdődnie, és a szabvány szerint 6 évvel később befejeződnie. A rendszert a tömlő szerelésekor integráljuk a tömlőre, nedvesség- és szennyeződés elleni speciális huzattal együtt.
A Clippard Minimatic választékában olyan részben egyedi kialakítású pneumatikus elemek találhatók, amelyek a célgépgyártásban, esetleg kis- vagy nagysorozatú gyártásban előforduló egyedi illetve helytakarékos megoldásokra nyújtanak lehetőséget. Bizonyos szelepek moduláris felépítése is bővíti az alkalmazások lehetőségét. Egyes pneumatikus kapcsolási modulok alaplapba ültetésével pedig olyan megoldást kínál, amely más gyártókkal ellentétben ezeknek az alaplapoknak a sorozatgyártását és ebből adódóan akár egyedi alkalmazását is lehetővé tette.
Az ipari elektromos munkahengerek számtalan olyan előnyös tulajdonsággal rendelkeznek, melyeket kihasználva a pneumatikus vagy hidraulikus munkahengereknél alacsonyabb költségű, de mégis megbizható és hosszú élettartamú szerkezeti egységet alkalmazhatunk. Ezeket az előnyöket azonban csak úgy tudjuk kamatoztatni, ha már a tervezés, a megfelelő termék kiválasztása során körültekintően járunk el.
Egy tömlő névleges átmérője alapján nomogramból megállapított effektív átáramlási folyadékmennyiségét rendszerint lecsökkenti a tömlővégszerelvény, az úgynevezett „áramlásoptimalizált szerelvénynél” a szerelvény belső átmérője megegyezik a hozzárendelhető tömlő belső átmérőjével.
A nagy teljesítményű handling illetve szerelő berendezések új követelményeket támasztanak a beépített pneumatikus hajtóművekkel szemben. A szűk ciklusidők alatt megtett löketekre a rövid munkautak, valamint rendkívül nagy gyorsulások és lassulások jellemzők, ezért a berendezéseket jelentős dinamikus terhelések, tömegerők, rezgések érik.
A lineáris modulok egyesítik a mozgatás, a löketállítás, a véghelyzet-csillapítás és helyzetérzékelés elemeit. Számos manipulációs és handling-feladat további funkciókat, kiegészítő részegységeket is igényel a pontos megoldáshoz. A modulok - építőszekrény-elvű kialakításuknak köszönhetően - sokféle kiviteli változatban készülnek, mindig a felhasználó által és egyéni elvárásainak megfelelően specifikált kiépítésben.
A pneumatikus lineáris modulok, amelyek a handling-építőszekrény rendszer alapelemei, képesek a feladatok során adódó terhelések felvételére és igen nagy pontosságot biztosítanak a darabok mozgatása illetve helyezése során. A megfelelően kiválasztott egységekből egy- vagy többtengelyű manipulátorokat lehet összeállítani.
Ezek a hagyományos elemekből fölépített egységek új koncepciójukkal, kompakt kialakításukkal, a bennük megvalósított ötletekkel és kiemelkedő teljesítményükkel a XXI. század műszaki színvonalát jelentik az ipari termelő rendszerekben.
A cikkben bemutatott projekt megvalósításához - amely a BMW-Rover egy brit üzemében jött létre - cégünk gyártási programjából többre is szükség volt. A munkával megbízott gépgyártó vállalat Rexroth hidraulikus, pneumatikus és villamos hajtás- és vezérléstechnikai gyártmányokat egyaránt felhasznált. E gépgyártó vállalat - amely a szerelő- és vizsgálóberendezések specialistájának számít - világszerte alapvetően az autógyártás számára gyártja termékeit. Ezek a feladatok nagyméretű berendezéseket igényelnek, amelyek közvetlenül vagy közvetetten helyezkednek el az anyagáramlási úton, és az integrált gyártórendszer részeként működnek.
Az alábbiakban az új információs technológiai lehetőségeket emeljük ki a távfelügyeleti rendszerek megvalósítása terén.
Az Internet széles körű használata, valamint a vezeték nélküli adatátvitel alkalmazása változatos rendszertechnikai megoldásokat tesz lehetővé.
Az új ipari szoftverek a távfelügyelet szinte minden területét (felügyelet, diagnosztika, on-line szerviz) lefedik.
A cseppmentes gyorscsatlakozók használata rohamosan terjed hidraulikus és egyéb ipari fluidkörök tömlőcsatlakozásainál. A cikk a cseppmentes konstrukció alapvető kategóriáinak és alkalmazásainak bemutatása mellett számba veszi a technológia kialakulásának és mai fejlesztésének fő szempontjait is.
A cikk az új Click-On® szelepcsaládot mutatja be az olvasóknak.
Ez az új szelepcsalád az utóbbi idők fejlesztéseinek köszönhetően széles körű alkalmazást, egyszerű cserélhetőséget, gyors javítást, ezen keresztül csökkentett raktárkészletet és költséget kínál a felhasználók számára.
A hatékonyság növeléséhez egyre rövidebb ciklus- és ütemidők szükségesek, továbbá állandóan javítani kell a berendezések hatásfokát, kiszolgálásukat kényelmesebbé, javításukat egyszerűbbé kell tenni. Ezeket a feladatokat csak a hidraulikus elemek folyamatos, fokozatmentes állításával és távvezérléssel lehet megoldani, növelve a hidraulikus elemek beállításának pontosságát és megvalósítva az elektronikus rendszerekhez való egyszerű csatlakoztatást. E sokrétű követelményeket gazdaságosan csak arányos szelepekkel lehet kielégíteni. Az arányos szelepek sokfélesége közül a megfelelő kiválasztása nem egy egyszerű feladat.
Radvány Miklós: Tiszta pneumatika!
Az élelmiszeripari és csomagolási folyamatok automatizálása a pneumatikus elemekkel szemben a szokásostól eltérő, az alkalmazási terület jellegének megfelelő különleges követelményeket támaszt. Az élelmiszerek feldolgozásánál és csomagolásánál nem elegendő pusztán a funkcionális kívánalmakat magas szinten teljesíteni. Ezen a területen a gyártó berendezéseknek speciális igényeket is ki kell elégíteniük, ami a könnyű tisztíthatóságot, fertőtleníthetőséget, a korrózióállóságot, egyszóval a higiéniai szempontokat illeti. Az új élelmiszeripari termékek és nyersanyag-kombinációk, a nagyobb gyártási rugalmasság automatikusan magasabb higiéniai követelményeket jelentenek. Az automatizálási elemek ezeknek a követelményeknek úgy felelnek meg, hogy ezek az alkatrészek könnyen tisztíthatók és jól ellenállnak a korróziónak. Az iparág számára kifejlesztett gyártmányválaszték a könnyen tisztítható és rozsdamentes Clean Design hengerektől és szelepszigetektől a szilikonból készült vákuum szívókorongokon keresztül a különleges kivitelű levegő csövekig és a speciális pillanatcsatlakozókig terjed. Ezek az elemek nemcsak az élelmiszeriparban alkalmazhatók előnyösen, hanem minden olyan területen, ahol el kell kerülni a korróziót, ahol fontos a kifogástalan tisztíthatóság, vagy ahol különleges kialakítási igények is felmerülnek, mint például a vegyiparban vagy a gyógyszergyártásban.
Dr. Hantos Tibor - Kovács Ferenc - Hantos Eszter:
A gépek, berendezések hatékonyságának növelésében egyre nagyobb szerepet játszik a működtetés, ill. az egyes folyamatok mind teljesebb automatizálása, amihez a villamos vezérlések tökéletesebbé válása elengedhetetlen feltétel volt. Jelentős előrelépést jelentett a mikroprocesszorok, ill. a digitális technika megjelenése és meghatározó elemmé válása. A villamos és hidraulikus rendszerek közötti kapcsolat megteremtésének egyik sikerrel alkalmazott eszköze az arányos mágnes, melynek vezérlését értelemszerűen analóg erősítők alkalmazásával oldották meg. Ahhoz, hogy a rohamosan terjedő mikroprocesszoros vezérlőrendszerekhez jól illeszthető hidraulikus egységet kapjunk, meg kellett oldani az arányos mágnesek digitális vezérlését. Ezzel egy sor olyan előnyhöz is jutunk - különösen a hidraulikus rendszerrel való „kommunikáció” terén - mely kompenzálja az újfajta vezérléstechnika bevezetésével járó többletköltségeket.
Dr. Lajtai Iván - Dr. Pintér István:
Tóth Tibor:
Braun Mihály:
Az ipar egyes ágazatai, mint az élelmiszeripar és gyógyszergyártás számos speciális követelményt támaszt az ott használt pneumatikus elemekkel szemben. A pneumatikus szelepek és munkahengerek új generációi a technológiai fejlesztések legfrissebb eredményeit hasznosítják. Új anyagok, új megoldások születtek az ipari felhasználók által átadott tapasztalatok alapján.
Horváth Gábor - Késmárki Tamás:
Az ipari automatizálási műveletek gyakori tartozékai a gázrugók, de alkalmazásuk fokozatosan áttevődik a hétköznapi élet számos területére, a mozgatásokat könnyebbé, biztonságosabbá és nem utolsó sorban kényelmesebbé téve.
Cikkünk a gázrugók általános működési elvével, felépítésükkel és az alkalmazások során figyelembe veendő gyakorlati szempontokkal foglalkozik.
Járó András:
A cikkben az ipari elfordulásmérőkkel szemben támasztott követelmények és ezek megvalósításának legújabb eredményeit mutatjuk be.
Major István:
A távfelügyeleti rendszer iránti igény, valamint a mobilhálózatok lefedettségének közel 100%-os megléte ösztönzőleg hat a GSM SMS kommunikációval történő adatátvitel ipari alkalmazására, elsősorban kisebb beruházási költséggel megvalósítható rendszereknél.
Rózsa László:
Az ergonómia szempontjainak megfelelően kialakított munkahelynek (asztal, munkapad) az a célja, hogy annak alkalmazója a munkaidő teljes tartalma alatt a rábízott feladatra tudjon koncentrálni, és ne attól fáradjon el, hogy fáj a háta a rossz üléstől, túlságosan mélyre kell hajolnia vagy éppen ágaskodnia kell, mert magas az asztal. Az állítható magasságú munkaasztaloknak éppen az a feladatuk, hogy csökkentség ezt a jellegű kifáradást, ezzel is megbízhatóbbá tegyék a munkavégzést. Az alábbi rövid ismertető célja az ilyen feladatra kialakított elektromechanikus szerkezetek bemutatása.
Puha Imre:
A fogazott szíjhajtás kedvező tulajdonságai ellenére többször szabott határt a felhasználóknak. Ezeknek a korlátoknak a kiszélesítésére fejlesztette ki a DAYCO az RPP profilú fogazott szíjakat. Az RPP PLUS és az RPP PANTHER szíjak a hajtásokkal szemben jelentkező igények nagyon széles körének megfelelnek.
Takács Zoltán:
Az LG Startver -iC5, -iG5, iS5 frekvenciaváltó család a nemzetközi szabványok követelményeinek megfelelése mellett, egyszerű programozhatósága, átlátható paraméterezése nagy segítséget nyújt a különböző alkalmazásokhoz való illeszkedésben. Választható többféle vezérlési algoritmusa mellett, a hajtással kapcsolatos paramétereinek széles állíthatósága eleget tesz az iparban található technológiáknak.
Dr. Kiss Lajos - Dr. Ph. D. Lukács János:
A nagy indítónyomatékú váltakozó áramú (VAH) hajtásoknál a hajtómű elemeinek méretezése figyelemes, körültekintő munkát igényel. Különösen igaz ez a hidromotor (VHM) mozgásátalakítójának a méretezésénél. A gépelemekből ismert méretezési eljárással a mozgásátalakító közelítő méretei meghatározhatók. Mivel a mozgásátalakító hengeres gyűrűje a hidromotor kritikus alkatrésze (az élettartam egyértelmű meghatározója), ezért a tanulmányban a hengeres gyűrű méretezésére fektetjük a fő hangsúlyt. A gyűrű méretezése mellett áttekintjük azokat a konstrukciós és anyagmegválasztási szempontokat is, melyek kedvezően befolyásolják a hajtás átviteli tulajdonságait
Forrás:www.kfki.hu
Részletek Simonyi Károly A fizika kultúrtörténete címu könyvéből
Meglepő tény, hogy DESCARTES világszemlélete, amely azzal az igénnyel lépett fel, hogy az arisztotelészi világképet a maga teljes egészében helyettesítse, még két jellegzetesen peripatetikus vonással rendelkezett: erőhatás csak közvetlen kontaktus útján jöhet létre, másrészt vákuum nem lehetséges. Természetesen a descartes-i rendszerben mindegyik elképzelésnek pozitív szerepe is van: a kontaktus útján létrejövô erőhatás egyrészt nem a mozgásállapot fenntartásához, hanem annak megváltoztatásához szükséges, másrészt természetfilozófiai szempontból így tudta a descartes-i rendszer az okkult kvalitásokat geometriai fogalmakra, a kiterjedésre és a mozgásra visszavezetni, így akart lehetőséget teremteni a kvantitatív törvények felállítására. A vákuum lehetetlensége is ezen program megvalósítása keretében érthetô meg: így lehet ugyanis a testek távolba hatását közvetlen kölcsönhatásra visszavezetni, és ezzel a rossz csengésu vonzás, vonzalom szót a fizikából kiküszöbölni.
Az arisztotelészi horror vacui kérdése akkor került újra az érdeklődés középpontjába, amikor észrevették, hogy a vízszivattyú csak meghatározott magasságig tud muködni. A kérdéssel mind gyakorlati, mind természetfilozófiai oldalról GALILEI is foglalkozott. Az 1638-ban megjelent Discorsi című muvének mindjárt az elején felveti a kérdést, hogy vajon a testek szilárdsága nem annak a következménye-e, hogy elszakításuk időpillanatában a két, egymástól eltávolodni igyekező felület között vákuum keletkezik, és a természet irtózása a vákuumtól az, ami ezen szétszakításnak ellenáll? Azt megállapították a Discorsiban beszélgető partnerek, hogy a szilárd anyagok szétszakításakor nyilván másnak is szerepe van, mint a horror vacuinak, viszont a víz esetében csak ez a tényező juthat szóhoz. GALILEI megadta azt a mérési elrendezést is ..., amellyel ez a "horror" mérhető: ez egy vízzel telt henger, amelyet alulról zár el egy dugattyú. Ha erre a dugattyúra . egyre nagyobb súlyt akasztunk, akkor egy meghatározott súlynál a henger megindul lefelé. Ez a súly a mértéke a horror vacuinak. Bármilyen naivnak is tűnik első pillanatra ez az egész elképzelés, azzal, hogy GALILEI a horror vacuihoz számértéket rendel, vagyis mérhetővé teszi, megszűnik okkult kvalitássá lenni, és fizikai mennyiséggé válik, amelynek homályos eredetére legfeljebb a neve utal. Ilyen módon nemcsak a jelenség, hanem annak oka is sokkal könnyebben tisztázható. GALILEI még teljesen hamis képet fűz ahhoz a tényhez, hogy a vízszivattyú szívócsövében a víz nem emelkedik egy meghatározott értéknél magasabbra; éppen az elôbb említett kísérletre hivatkozva úgy képzeli, hogy az ennél magasabb vízoszlop egyszerűen a saját súlya alatt elszakad.
GALILEI mozgástanával kapcsolatban már többször találkoztunk azzal a meglepő ténnyel, hogy GALILEI igen meggyző erővel és ékesszólással véd és állít olyan elképzeléseket, amelyeken a tudomány élvonala már túlhaladt. BEECKMAN ugyanis 1618-ban már megállapította azt, hogy a vízszivattyú szívócsövében a víz csak 18 könyök magasságig emelkedik, és helyesen adta meg az okát: mert a levegő ilyen magasra nyomja fel. Ezen állítás minden kétséget kizáró igazolása és így tudományos közkinccsé tétele azonban csak egy emberöltővel késôbb, PASCAL munkásságán keresztül történik. Közben ugyanis GALILEI tanítványa, EVANGELISTA TORRICELLI (1608-1647) 1643-ban VIVIANIvaI elvégezte a híres Torricelli-kísérletet. Ez a kísérlet az elemi fizika-oktatás egyik szabványkísérlete. Ha a higannyal telt, egyik végén zárt, a másik végén nyitott üvegcsövet nyitott végével lefelé egy higannyal töltött tálba merítjük, akkor azt találjuk, hogy a higanyszál elválik a felső lezáró felülettől, és 76 cm magasságban megáll. A kísérletnek azért van olyan nagy jelentősége, mert a 10 m magas vízoszloppal szemben ez a rövid higanymagasság sokkal könnyebben elvégezhető kísérleteket tesz lehetővé. Azt már GALILEI is és TORRICELLI is sejtette, hogy itt a folyadék sűrűségének döntő szerepe van. Még ha GALILEInek teljesen helytelen elméletét is vesszük alapul, hogy a víz azért nem emelkedik magasabbra a szívócsôben, mert a vízoszlop a saját súlya alatt elszakad, akkor is azt következtethetjük, hogy a nagyobb sűrűségű és így nehezebb higanyoszlop sokkal hamarabb fog elszakadni. A másik jelentősége a higanynak az - ami az első pillanatban jelentéktelennek látszó tény -, hogy éppen a kis méretek miatt a cső üvegből is készíthető, és így látni lehet, hogy mi történik az üvegcső belsejében. A vízszivattyú szívócsövében ugyanis még azt sem lehetett megállapítani, hogy tulajdonképpen a víz hozzátapad-e a dugattyúhoz, vagy ott valóban valamilyen űr keletkezik. A következô évtized legizgalmasabb kérdése, amely a legszenvedélyeeebb viták tárgya lett, éppen a Torricelli-űr volt, tehát a higany felszíne és az üveg felső fala közötti térrész. A kérdés egyrészt az volt, hogy mi van az űrben, másrészt az, hogy miért áll meg a higany egy egészen meghatározott magasságban. Az előzőre elvileg azt a két választ lehetett adni: ott vákuum van, illetőleg ott nincs vákuum. Az utóbbira pedig: a jelenség okát a levegő nyomásában kell keresni, illetőleg a horror vacuiban. ... Ezeket a lehetséges válaszokat még össze is lehet kombinálni: valóban mindegyik lehetséges kombinációnak voltak neves képviselői. Az Arisztotelész-hívők természetesen azt válaszolták, hogy vákuum nem lehetséges, tehát a Torricelli-féle űrben az anyag valamilyen fajtájának jelen kell lennie. A jelenség okát pedig a most már mérhető kvalitássá szelidített horror vacuiban kell keresni. DESCARTES maga és követői a jelenség okát - helyesen - a külső légnyomásban látták, viszont azt állították, hogy a Torricelli-féle űrben sem lehet vákuum; végül PASCALban lassan és igen gondos, sokrétű kísérletezés után alakult ki a helyes meggyőződés: a jelenség oka a külső levegô nyomása, és a Torricelli-űrben vákuum van.
Rögtön hozzá kell tennünk, hogy ilyen formában ez a felfogás sem helyes, mert természetesen a Torricelli-űrben higanygőz van, méghozzá nem is kevés, mert a higanygőz nyomása szobahőmérsékleten 10-3 torr. Vákuumberendezésben higanygőzszivattyú alkalmazása esetén manapság kifagyasztókat szokás alkalmazni, hogy valóban vákuummal legyen dolgunk. Szerencsére a telített gőz jelenléte a jelenségekbe - éppen a lényeges dolgok tisztázása céljából elvégzett kísérleteknél - nem szól bele. Érdekességképpen megemlítjük NOËL (jezsuita páter) elméletét, aki DESCARTES tanítója volt a La Fleche-i iskolában; később DESCARTES elméletének terjesztője és követője lett; szerinte a visszahúzódó higanyoszlop az üvegből magával ragadja azokat a "tűzrészecskéket", amelyekkel az üveg az üveggyártásnál fellépő magas hőmérsékleten telitôdött, és az így keletkezô pórusokon a külső levegőből beáramlik a "tiszta levegő", mint az arisztotelészi négy elem egyike, amelyből az igazi levegő is összetevôdik. PASCAL ... egyik híres kísérlete, az űr az űrben (vide dans le vide), már önmagában is elegendő bizonyítékot szolgáltat arra vonatkozóan, hogy a levegő nyomása hozza létre a jelenséget. A kísérlet azért is érdekes, mert abban az időben még nem volt légszivattyú, és így PASCALnak valamilyen módon mégis meg kellett oldania a különbözô nyomású levegővel telített tér problémáját. Ezt a következôképpen tette. Egy Torricelli-elrendezést felfüggesztett egy vastagabb üvegedénybe, amelynek alsó, nyitott végét a kísérlet kezdetén egy membránnal elzárta. A felső, nyitott végén keresztül az egész edényt megtöltötte higannyal, majd a felső végét egy légmentesen záró fedővel lezárta. Az egész higannyal töltött vastag üvegcsövet membrános végével lefelé függőleges helyzetben egy higannyal töltött edénybe állította, majd az alsó membránt átszúrta. Ezzel a higanyszint a felső Torricelli-elrendezés alá süllyedt, és így valóban a Torricelli-űrben lehetett vizsgálni a viszonyokat, mai kifejezéssel élve, oda egy barométert tettek. PASCAL először is megállapította, hogy a Torricelli-űrbe elhelyezett Torricelli-berendezésben a külső és belső higanyszint azonos magasságban van. Ha most levegőt bugyborékoltatunk a vastagabb üvegcső Torricelli-űrjébe, akkor azt találjuk, hogy a felfüggesztett belső barométer higanyszála emelkedni kezd, azaz egyre nagyobb lesz a különbség a külső edény és a belső cső higanyszintje között. Ilyen módon egyértelmuen megállapítható, hogy a higanyt a levegô nyomása nyomja meghatározott magasságig.
Hogy a használt folyadék suruségének szerepét megvizsgálja, PASCAL érdekes kísérletet végzett két 14 m magas csővel, melyek egyikét vízzel, a másikat vörös borral töltötte meg. A mozgatható hajóárbochoz erősített csövekkel végzett kísérleteknek igen nagy nézőközönsége volt. PASCAL feltette a kérdést az 500 főnyi tömegnek, hogy mit gondolnak, melyik folyadék fog mélyebbre süllyedni: a víz vagy a vörös bor? A nyilatkozók legtöbbje a vörös bor mellett szavazott, mondván, hogy abban több a "szellem" (esprit), és így a Torricelli-urben nagyobb nyomást fog kifejteni. PASCAL ekkor már tudta, hogy kizárólag a sűrűségek viszonya számít, és minthogy az alkohol könnyebb a víznél, így tudta, hogy a nagy alkoholtartalmú vörös bor kevésbé fog lesüllyedni, mint a víz. A kísérlet természetesen PASCAL várakozását igazolta.
Mint említettük, PASCAL nagyon óvatos volt a kísérleti tényekbôl levonható következtetések tekintetében. Igen sokáig egyformán lehetségesnek tartotta a kvantitatív horror vacuit és a levegô nyomását, mint ható okot. Hu akart maradni azokhoz a filozófiai elvekhez, amelyeket éppen a már emlitett NOËL páter egyik kritikájára válaszoló levelében lefektetett:
Arisztotelész tanítványai most összehordanak minden érvet, amely Mesterük, vagy a kommentátorok írásaiban található, hogy ezeket a dolgokat a horror vacuival magyarázzák, ahelyett hogy belátnák, hogy a tapasztalás az igazi mester, akit a fizikában követni kell, és hogy ez a kísérlet, amelyet a hegyekben végeztünk, felborította azt az általános hitet, hogy a természet irtózik a vákuumtól, és nyilvánvalóvá tette azt az ismeretet, amely most már soha nem vész el, hogy a természet egyáltaIán nem irtózik a vákuumtól, nem tesz semmit, hogy azt elkerülje, és hogy a Ievegő tömegének súlya az igazi oka mindazon dolgoknak, amelyeket eddig ezen képzelt oknak tulajdonítottak.
A döntô kísérletet PASCAL 1647-ben tervezte meg, és az ő útmutatása alapján sógora, PERIER végezte el a Puy-de-Dome hegycsúcson. PASCAL igen helyesen úgy okoskodott, hogy ha a higanyszál magasságát a levegő súlyából eredő légnyomás hozza létre, akkor a tengerszint feletti magasságtól függően a higanyszál magasságának is csökkennie kell. A nagyon gondosan elvégzett kísérletek valóban azt mutatták, hogy a hegy lábánál hagyott barométer és a 800 méterrel magasabban felállított barométer között igen jól mérhető, kb. 8 cm magasságkülönbség lép fel. Ez az 1648. szeptember 19-én elvégzett kísérlet a fizika "nagy" kísérletei közé tartozik. Ez a kísérlet természetesen még nem szerepel PASCAL 1647-ben megjelent könyvében, de a világ már 1648 októberében tudomást szerezhetett róla a Recit de la grande expérience de l'equilibre des liqueurs című munkájából. A tudós világ felcsigázott érdeklődéssel fogadta PASCAL eredményeit, halála után azonban a rokonság, a hagyaték kezelői szinte bocsánatkérôen tárták a világ elé PASCAL légnyomásra vonatkozó kísérleteit azzal a megjegyzéssel, hogy nagyon hamis képet kapna az olvasó, ha ennek a csodálatos géniusznak csak ezeket a valójában hozzá méltatlan munkáit ismerné.
PASCAL kísérleteihez közvetlenül csatlakozik EDME MARIOTTE (1620-1684) francia kutatónak, a Boyle-Mariotte-gáztörvény társfeltalálójának egy igen szellemes kísérlete, amely jól egészíti ki a Puy-de-Dome-on végzett kísérletet: ô ugyanis a barométert ... különbözô mélységekben a víz alatt helyezte el, és úgy találta, hogy a higanyoszlop magassága pontosan a várt összefüggésnek megfelelően, tehát a higany és a víz sűrűségének arányában változik.
Az olasz-francia kísérletekkel párhuzamosan a 30 éves háború végét szenvedő, illetve azt éppen befejező Magdeburg városában is érdekes kísérleteket folytat a város polgármestere, OTTO GUERICKE (1602-1686). Ő magától értetődőnek tartotta, hogy ha egy térrészből eltávolítjuk az anyagot, például a vizet vagy a levegőt, akkor ott vákuum keletkezik, és erre a vákuumra nehezedik a külső levegő nyomása. Először úgy akart vákuumot előállítani, hogy egy vízzel telt hordóból vízszivattyú segítségével ki akarta szivattyúzni a vizet. Vákuumot nem sikerült elôállítania, mert a hordó résein keresztül a víz helyére azonnal levegô tódult be. GUERICKÉnek a tudomány szempontjából legnagyobb érdeme a légszivattyú megkonstruálása volt. Ezzel azután sikerült fémedényekbôl a levegôt kiszivattyúzni és így vákuumot előállítani. A fémedényekkel természetesen kezdetben problémái voltak, mivel a levegő kiszivattyúzása közben a külső légnyomás összelapította az edényt. Végül sikerült azokat kellő erősségűre készítenie. Ezekkel aztán különbözô látványos kísérleteket végzett, így 1654-ben a Regensburgban tartott birodalmi gyűlésen a császár jelenlétében mutatta be híres kísérletét. Két, sima peremmel ellátott fémgömböt egymáshoz illesztett, majd kiszivattyúzta a levegőt. Ezután 8-8 ló igyekezett a légnyomás ellenében széthúzni a két féltekét, teljesen sikertelenül. A levegő beengedésével a két féltéke magától szétesett. ...
GUERICKE kísérleteiről a világ GASPAR SCHOTT jezsuita atya Mechanica hydraulico-pneumatica címu, 1658-ban megjelent munkájából értesült.
Ennek a munkának elsősorban ROBERT BOYLE (1627-1691) volt a folytatója, aki mellett a később híressé vált HOOKE asszisztenskedett. Ők is készítettek egy légszivattyút, de nem egyszerűen lemásolták GUERICKE találmányát, hanem egyre jobb változatát alkották meg. Részletes kísérleteket végeztek a vákummal kapcsolatban. Így megállapították, hogy a vákuumon a fény áthatol, de a hang nem. Benne az égés nem lehetséges, és a vákuumba helyezett állatok kimúlnak.
GUERICKÉvel ellentétben BOYLE igen részletes vizsgálatokat folytatott az anyag felépítésével kapcsolatban, de igen óvatosan kerülte a vákuum mibenlétének vitáját. Kijelentette, hogy vákuumon egyszerűen egy olyan térrészt ért, amelyben nincs levegő.
A [jobb oldali] ábrán azt a kísérleti elrendezést láthatjuk, amely a középiskolai fizikaoktatásban olyan nagy szerepet játszik, és amely elrendezés igen alkalmas arra, hogy vele kapcsolatban gáztörvényekre vonatkozó gyakorló feladatokat konstruáljunk. Ha ezen - a hosszú szárán nyitott, a rövidebb szárán leforrasztott - U alakú üvegcsôben a kísérlet kezdetén a rövidebb szárban normál állapotú levegő van, akkor a hosszabbik szárba higanyt öntve, azt tapasztaljuk, hogy a levegő térfogata egyre csökken. BOYLE ezt az elrendezést egy olyan támadás kivédésére használta, amely azt akarta bizonyítani, hogy a levegő nyomása nem képes a higanyt 76 cm magasra felnyomni. BOYLE azt mutatta meg, hogy a nyitott szárban lényegében tetszés szerinti magas higanyoszlopot létrehozhatunk - kellő higanymennyiség beöntésével - és a lezárt szárban levő, most már kisebb térfogatú levegő ezzel is egyensúlyt tud tartani. Az elrendezés alkalmas arra, hogy segítségével a Boyle-Mariotte-törvényt igazoljuk, amely szerint a gáz térfogatának és nyomásának szorzata állandó - feltételezve, hogy a hőmérséklet közben nem változik.
Jóllehet, BOYLE az anyag korpuszkuláris elméletének harcos híve volt, mégsem kísérelte meg, hogy segítségével ezt az összefüggést értelmezze. Elég kézenfekvő volt ugyanis, hogy a gázok nyomását az atomok mozgásából származtassák: a nagy sebességgel az edény falának ütköző és onnan visszapattanó részecskék hozzák létre a gáz által az edény falára kifejtett nyomást. Ezen kép részletes matematikai kidolgozását sokáig hátráltatta az a körülmény, hogy NEWTON megmutatta, hogy egy ilyen erőhatás létrejöhet nyugvó atomok esetén is. Így NEWTON tekintélye egy ideig megakadályozta az ezirányú fejlôdést, és csak DANIEL BERNOULLInak sikerült lényeges előrehaladást elérni ezen a téren 1738-ban.
TORRICELLI, PASCAL, GUERICKE és BOYLE vizsgálatainak gyakorlati jelentőségét hamar felismerték. Itt csak az időjárás és légnyomás kapcsolatának megállapítására és alkalmazására szeretnénk rámutatni.
Cégünk a nagy ipari üzemek és a termelõ kisvállalkozások műszaki problémáinak megoldására alakult 1994-ben. Munkánkkal a hidraulika, pneumatika, hajtástechnika és a gépépítés területein szeretnénk segítséget nyújtani a mûszaki berendezéseket gyártó, üzemeltetõ vagy javító – karbantartó szakembereknek.
Tervezéssel, szaktanácsadással, kereskedelmi áruk forgalmazásával, gyártással és kivitelezéssel állunk megrendelõink rendelkezésére. Természetesen az általunk értékesített termékek, berendezések, telepített rendszerek garanciális és azon túli szerviz szolgálatát is ellátjuk mûhelyünkben vagy helyszíni kiszállással. Vállaljuk szakterületünkhöz kapcsolódó berendezések felújítását is.
Számunkra az Ügyfeleink elégedettsége és az adott feladat maradéktalan megoldása a fontos, ezért szívesen fogadjuk bármilyen észrevételét munkánkkal kapcsolatban. Cégünk minõség iránti elkötelezettségének kinyilvánítására valamint a folyamatos fejlõdés érdekében ISO 9001:2000 Minõség Irányítási Rendszert vezettünk be a kereskedelem és javítási folyamatainkra, melyet 2003-ban kibõvítettünk a TERVEZÉSI ÉS GYÁRTÁSI folyamatokra is.
- Egyedi gépek gyártása, helyszíni telepítése
- Egyedi gépek karbantartása és javítása
- Hidraulikus és pneumatikus elemek forgalmazása
- Hidraulikus és pneumatikus gépek mûhely- vagy helyszíni javítása, karbantartása
- Hidraulikus és pneumatikus munkahengerek felújítása, gyártása
- Hidraulika tömlõ javítása és konfekcionálása méret után
- Kompresszorok forgalmazása, szervízelése, javítása
- Komplett levegõ ellátó rendszerek tervezése, kivitelezése
- Meglévõ gépek pótlólagos dokumentálása, műszaki könyv készítése
( műszaki leírás, telepítési utasítás, kezelési- , karbantartási utasítás, biztonsági elõírások, csere- és kopóalkatrész jegyzék stb. ), dokumentáció aktualizálása.
- Helyszíni felmérés, mûszaki elõkészítés, döntés elõkészítõ dokumentációk készítése.
- Egyedi gépek, géprészek, alkatrészek tervezése 3D-s modellezõ és gépészeti tervezõ rendszerrel.
Tervezéssel, szaktanácsadással, kereskedelmi áruk forgalmazásával, gyártással és kivitelezéssel állunk megrendelőink rendelkezésére. Természetesen az általunk értékesített termékek, berendezések, telepített rendszerek garanciális és azon túli szerviz szolgálatát is ellátjuk műhelyünkben vagy helyszíni kiszállással. Vállaljuk szakterületünkhöz kapcsolódó berendezések felújítását is.
A társaság cégbejegyzett neve:
ENTRA-SYS Kereskedelmi és Szolgáltató Mérnök Kft.
Telephelye: |
6724 Szeged, Bakay N. u. 24. 62/ 468-478, 421-403, 547-267,547-268 62/ 421-403 Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. Koltai Attila tel.: 30-9-380-158 Tóth Zoltán tel.: 70-539-2631 Balogh József tel.: 30-9-038-649 Király Teodóra tel.: 30-3-029-518 1994 19 fõ Magán tulajdon ISO 9001:2000 , Moody International 06-003238 11094315-2-06 |
Az ENTRA-SYS KFt. a pneumatikát vásárló Partnerei minél jobb kiszolgálására törekedve valamint az egyedi gép gyártó tevékenység igényeit követve a pneumatika beszállítóját az olasz Metal Work Pneumatic S.P.A cégben találta meg 2003-ban.
A kapcsolat továbbfejlesztésével kizárólagos, magyarországi forgalmazói jogokat és kötelezettségeket szerzett meg 2004 májusában az ENTRA-SYS KFT.
„ Cégünk azért dolgozik, hogy a jelenben tökéletesebbé tegyük azt amit korábban létrehoztunk.” (MW)
Az ENTRA-SYS Kft. mint gépgyártó- és mint pneumatika forgalmazó cég egyaránt fontosnak tartja a kft. a folyamatos fejlesztést mind a gyártott és forgalmazott termékek tekintetében, mind a hozzáadott szolgáltatás vonatkozásában. Ez teljesen összhangban van a Metal Work Pneumatic S.P.A filozófiájával.
Az ENTRA-SYS Kft. számára a Megrendelõi elégedettsége és az adott feladatok maradéktalan megoldása a fontos.
Az ENTRA-SYS Kft. feladatának érzi, hogy Magyarországon, a pneumatikus automatizálás területén is ezt a filozófiát továbbítsa a Megrendelõi, Ügyfelei és Viszonteladói felé.
Az ENTRA-SYS Kereskedelmi Szolgáltató Mérnök Kft. a megnövekedett megrendelés állomány-, a folyamatosan bõvülõ raktárkészlet-, a fokozódó vevõi igények- és a tevékenység hatékonyabbá tétele miatt nagyobb, korszerûbb telephelyre költözött.
A fejlesztést indokolja, hogy
A beruházás lehetõséget teremt egy modernebb vevõszolgálat kialakítására valamint nagyobb raktárkészlet tárolására alkalmas raktárral a kiszolgálási idõ csökkentésére. Reméljük e beruházással az Ön illetve az Ön által képviselt Cég érdekeit is jobban tudjuk szolgálni.
Az ENTRA-SYS KFT: alapvető célkitűzése, hogy Vevőinek, Megrendelőinek igényeit a lehető legmagasabb szinvonalon a vonatkozó jogi és egyéb követelményeket betartva kielégítse, elvárásainak szakszerű, korrekt, gyors szolgáltatással feleljen meg. Mindezt annak reményében teszi, hogy ezzel kölcsönösen előnyös, hosszú távú partneri kapcsolatokat alapozzon meg.